Üdvözöljük a

Uniós fogyasztóvédelem - 10-ből 6 elégedett online vásárló | Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Uniós fogyasztóvédelem - 10-ből 6 elégedett online vásárló

2017. június 19.

Az uniós fogyasztói szabályok hozzájárultak a fogyasztói bizalom javításához: 2016-ban tízből majdnem 6 fogyasztó (58%) érezte úgy, hogy megfelelő védelemben részesül, amikor interneten vásárol valamit egy másik tagállamból. Összehasonlításképpen ez az arány 2003-ban egy a tízhez volt (10%). Tízből hét személy számolt be arról, hogy kihasználta az árukra vonatkozó, ingyenes, legalább két éves jótállás előnyeit. Ugyanakkor továbbra is fennáll számos probléma a fogyasztói jog alkalmazásában, amelyeket az Európai Bizottság orvosolni kíván. 

A Bizottság elemzése az alábbi megoldandó problémákat tárta fel:

  • Korlátozott jogorvoslati lehetőségek: kevés ország nyújt hatékony polgári jogi jogorvoslati lehetőséget a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot elszenvedő fogyasztóknak. Néhány országban a vállalkozások és a fogyasztói szervezetek nem indíthatnak a jogsértés megszüntetésére irányuló eljárásokat a jogsértés jelzése érdekében. A tagállamok továbbra is eltérő megközelítéssel rendelkeznek a kollektív jogorvoslattal kapcsolatban.
  • Eltérő jogérvényesítés a tagállamok között: az uniós fogyasztóvédelmi jog vállalkozások általi megsértéséért járó szankciók szintje jelentősen eltér az egyes tagállamok között, ennek eredményeként eltérő fogyasztóvédelmi szintek jönnek létre és nincsenek egyenlő versenyfeltételek a vállalkozások számára.
  • A szabályok nem igazodnak maradéktalanul a digitális világhoz: az ingyenes internetes szolgáltatásokra (pl. felhőszolgáltatásokra, közösségi médiára) való feliratkozáskor a szerződéskötés előtti tájékoztatásra vonatkozó jogok vagy a szerződéstől való elállás joga nem illeti meg ugyanúgy a fogyasztókat, mintha ezekért a szolgáltatásokért fizettek volna. A fogyasztók az online köztes szereplők átláthatóságának hiányát is tapasztalják, ami megnehezíti számukra, hogy fogyasztói jogaikat érvényesítsék.
  • Alacsony tudatosság a fogyasztók jogaival kapcsolatban: tízből csak négy személy tudta, hogy ingyenes javításhoz vagy cseréhez van joga, ha az általa vásárolt áru hibás, és a megkérdezettek csupán egyharmada (33%) volt tudatában annak, hogy nem kell kifizetnie vagy visszaadnia a kéretlenül kapott termékeket.

Hogyan viszi ezt a Bizottság tovább?

A Bizottság megvizsgálja, hogyan kövesse nyomon az uniós fogyasztói szabályok következő részterületeit:

  • a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat elszenvedők részére szerződéses jogorvoslat és/vagy szerződésen kívüli jogorvoslat nyújtása (mint például a szerződés felmondásának joga vagy a kifizetett ár visszatérítése);
  • a védelem kiterjesztése a fogyasztói jogokról szóló irányelv keretében (pl. a szerződéskötést megelőző tájékoztatás és az elállási jog) olyan internetes szolgáltatásokra, amelyekért a fogyasztó az adataival fizet;
  • annak biztosítása, hogy az online platformokat (piactereket) használó fogyasztók tájékoztatást kapjanak arról, hogy egy hivatásos kereskedőtől vagy egy másik fogyasztótól vásárolnak-e és hogy kiterjednek-e rájuk a fogyasztóvédelmi szabályok;
  • a fogyasztóvédelmi jog megsértéséért járó szankciók szintéjének emelése és jobb összehangolása;
  • a jogsértés megszüntetésére irányuló eljárás javítása a fogyasztók védelme érdekében;
  • a kollektív jogorvoslat Európa-szerte folyamatban lévő értékelésére vonatkozó eredmények elemzése.

Következő lépések

A jogszabályok változtatási lehetőségeinek vizsgálata érdekében a Bizottság 2017-ben:

  • bevezető hatásvizsgálatot tesz közzé a jövőbeli jogalkotási intézkedések hatályának és lehetőségeinek felvázolására;
  • nyilvános online konzultációt tart;
  • hatásvizsgálatot készít és annak megállapításai alapján egy jogalkotási javaslatot terjeszt elő.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

 

Forrás: ec.europa.eu