Üdvözöljük a

Okmányhitelesítés | Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Országos rendezvénynaptár

<< 2019 Február >>
KeSzeCsüSzoVa
    123
45678910
111213141516
17
18192021222324
25262728   

Okmányhitelesítés

Kivonat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

OKMÁNYHITELESÍTÉSI SZABÁLYZATÁBÓL

 

1.) A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény (kamarai törvény) 10. § (1) bekezdésének a) pontja értelmében a gazdasági kamarák "árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a kereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állítanak ki, illetve hitelesítenek".

A fenti körben (a továbbiakban okmányhitelesítési tevékenység) a területi kereskedelmi és iparkamarák (továbbiakban területi kamarák) valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (továbbiakban MKIK) az 1966. évi 5. tvr. és 1/1979.(I.10.) KkM rendelet, az 1995. évi C tv. és a 45/1996. (III. 25. ) Korm. rendelet, valamint az érvényben lévő okmányhitelesítési szabályzatban foglaltak alapján járnak el, a 2. pontban részletezett feladatmegosztás szerint.

 

2.) Az okmányhitelesítés olyan részben decentralizált (területi kamaránként elkülönülten végzett) feladat, amely – a nemzetközi (és a hazai jogunk által is átvett) kereskedelmi jogelvek értelmében – csak országos szerv mögöttes, szakmai és kezesi felelőssége, hatékony koordinációja valamint ezek rendszeres ellenőrzése mellett valósítható meg.

 


A feladatmegosztás módja:

 

A területi kamarák végzik:

  • az ATA igazolványok kibocsátását,
  • az általános származási bizonyítvány (Certificate of Origin) kibocsátását,
  • a kereskedelmi számlák, valamint az árut kísérő egyéb kereskedelmi dokumentumok (pl: fuvarlevél, állategészségügyi bizonyítvány, minőségtanusítvány stb.) láttamozását.

Az MKIK végzi:

  • az okmányhitelesítéssel kapcsolatos kamarai feladatok nemzetközi és hazai koordinációját,
  • ATA igazolványok (belföldi és nemzetközi) reklamációinak ügyintézését,
  • szerződések hitelesítését,
  • vis-maior igazolások kibocsátását.

 

3.) A területi kamarák feladatai és kötelezettségei az okmányhitelesítési tevékenység során:

 

3.1.) A szakmai feltételek biztosítása érdekében okmányhitelesítési tevékenység csak szakirányú felsőfokú képesítést nyújtó bizonyítvány, vagy ezen a területen végzett megfelelő (minimum három év) szakmai gyakorlat alapján végezhető akkor, ha a feladatot ellátó kamarai munkatárs aláírásmintája az MKIK-hoz bejelentésre került.

 

3.2.) Az egyes okmányhitelesítési szolgáltatások díjtételeit az MKIK Elnöksége határozza meg, melyeket évente felülvizsgál, az így egységesen megállapított díjtételek és az előírt mértékű óvadék alkalmazása kötelező.

A kamarai tagság miatt nyújtható díjkedvezményt a területi kamarák minden kereskedelmi és iparkamarai tag vonatkozásában érvényesíthetik abban az esetben, ha a szolgáltatást igénybe vevő a kamarai tagságát – hitelt érdemlően – igazolja, illetve ha arról a szolgáltatást nyújtó területi kamara dokumentálhatóan a tagság szerint illetékes kamaránál meggyőződött.

 

 

Díjak:

 

Az okmányhitelesítés díjait az Okmányhitelesítési Szabályzat 1. sz. melléklete tartalmazza.

ATA-űrlapokat és származási bizonyítvány garnitúrát előzetesen is lehet igényelni, ekkor az űrlap díja kiszámlázásra kerül. Az okmány hitelesítésekor már csak a hitelesítési díj kerül felszámításra.

 

 

ÜGYFÉLFOGADÁS

 

Okmányhitelesítés, származási bizonyítvány és ATA Carnet ügyintézéshez előzetes telefonos időpont egyeztetés szükséges:

 

Bartha Katalin: +36 88 814-123, bartha.katalin@veszpremikamara.hu (Ajka)
Csitei Tímea: +36 88 814-101, csitei.timea@veszpremikamara.hu (Veszprém)

Czeglédi Judit: +36 88 814-125, czegledi.judit@veszpremikamara.hu (Pápa)

Darida Ivett: +36 88 814-127, darida.ivett@veszpremikamara.hu (Tapolca)

Göller Edit: +36 88 814-100, goller.edit@veszpremikamara.hu (Veszprém, helyettesítés)